Dviračių treniruokliai yra prietaisai, leidžiantys pajusti važiavimo dviračiu patirtį neišeinant iš namų. Tai yra įranga, kuri suteikia galimybę važiuoti dviračiu, kai jis nejuda. Jį labai patogu naudoti prieš varžybas, arba kai lauke važiavimo sąlygos yra nepalankios.
Kam skirti ir kodėl reikalingi dviračių treniruokliai? Kokie yra pagrindiniai treniruoklių tipai, kuo jie skiriasi ir kaip pasirinkti sau tinkamą? Kaip išmaniosios technologijos pritaikomos, treniruojantis namuose, ir kaip jos gali padaryti važiavimą dviračiu realistiškesniu, smagesniu ir efektyvesniu? Su kokiais nepatogumais susiduriama, naudojantis dviračio treniruokliu, ir kaip šių nepatogumų išvengti? Kaip susikurti idealią važiavimo dviračiu aplinką namuose ir neprarasti formos tomis dienomis, kai lauke važiuoti dviračiu nėra galimybės?
Kam skirti ir kodėl reikalingi dviračių treniruokliai?
Yra daugybė aplinkybių, kai važiuoti dviračiu lauke sudėtinga, o gal net neįmanoma. Blogas oras, smarkus lietus, šaltis, sniegas, arba, priešingai – nepakeliama kaitra, alergenai, dulkės, aplinkos užterštumas, transporto kamščiai, aplink nėra gerų, važiavimui tinkamų kelių, anksti temsta ir po darbo valandų jau būna tamsu, turite nustatytu laiku būti namuose ir bijote, kad nespėsite suplanuoti maršruto ir laiku sugrįžti, namuose yra mažas vaikas, kurio negalite palikti vieno, ir kt.
Net kelių dienų pauzė reiškia, kad organizmas negauna fizinio krūvio, persitvarko, prisitaiko ir ima funkcionuoti kitu režimu. Dviračio treniruokliai yra skirti tam, kad bet kokiu oru ir bet kokiomis aplinkybėmis galėtumėte treniruotis – jei ne lauke, tai namuose.
Klasikiniai treniruokliai – skirti įveikti pasipriešinimą
Klasikiniai dviračių treniruokliai remiasi tuo principu, kad dviratis yra fiksuojamas, galinis dviračio ratas įtvirtinamas, o dviratininkui tenka įveikti pasipriešinimą.
Tokiuose treniruokliuose, pasipriešinimas sukuriamas magneto arba tepalo dėka. Magnetinis pasipriešinimas sukuriamas spaudžiant padangą ir yra tolydus, linijinis. Tepalo pagrindu sukuriamas pasipriešinimas gaunamas, nes turite sukti sandariame, tepalu užpildytame konteineryje esantį propelerį – čia, kuo stipriau minate pedalus, tuo stipresnis yra pasipriešinimas. Tokie treniruokliai yra kur kas tylesni, nei treniruokliai magnetinio pasipriešinimo pagrindu.
Klasikiniuose treniruokliuose pasipriešinimo intensyvumą galima reguliuoti mechaniškai, ir tai vienintelis parametras, kurį galima keisti. Šie treniruokliai yra gana paprasti – nebrangūs, neužima daug vietos. Naudojant tokį treniruoklį, yra stipriai spaudžiama ir sparčiai dėvisi galinė padanga, kai kurie vartotojai nuo trinties teigia pajutę panašų į degančios gumos kvapą – todėl, naudojant tokį treniruoklį, rekomenduojama įsigyti specialią treniruotėms namuose skirtą padangą.
Roleriai – įveikti pasipriešinimą ir išlaikyti pusiausvyrą
Jei klasikiniuose treniruokliuose įtvirtinamas ratas, o dviratininkui tenka įveikti pasipriešinimą, tai dviračių treniruokliai roleriai veikia kitokiu principu – čia, dviratis statomas ant laisvai besisukančių cilindro formos laikiklių.
Naudojantis tokiu treniruokliu, nėra galimybės reguliuoti pasipriešinimą, tačiau čia tenka išlaikyti pusiausvyrą, o organizmui tenka visai kitokio pobūdžio apkrova. Naudojantis įprastiniu treniruokliu, nepajusite, jei pasikeis jūsų laikysena, atsipalaiduos nugaros, pečių arba rankų raumenys – naudojantis roleriu, iškart pajusite skirtumą, nes dviratis ims slidinėti į šalis. Jei naudojatės roleriu, visada pasirūpinkite, kad jis stovėtų ant lygaus, stabilaus ir neslystančio paviršiaus – tai suteiks daugiau saugumo ir stabilumo. Apie galimas dviratininkų traumas ir kaip jų išvengti - skaitykite čia.
Naudodamiesi roleriu, atsiminkite – dviratis išlaiko pusiausvyrą tik tada, kai pasiekiate tam tikrą intensyvumą. Važiuodami turėsite minti dviratį nuolatos, ir negalėsite net ir trumpam sustoti – tai dar vienas aspektas, skiriantis rolerį nuo klasikinio treniruoklio. Rolerį rekomenduojama statyti tarpduryje, prie sienos, ar tiesiog šalia pastatyti aukštą kėdę – norint atsisėsti ant dviračio ir nuo jo nulipti, jums reikės į kažką atsiremti.
Naudojantis roleriu, padangos nėra papildomai spaudžiamos ir nenusidėvi daugiau, nei įprastai.
Išmanieji treniruokliai – norintiems pajusti autentišką važiavimo dviračiu patirtį
Kuo išmanieji dviračių treniruokliai skiriasi nuo paprastų? Svarbiausias dalykas – jie yra interaktyvūs. Su paprastu treniruokliu, jūs tiesiog minate pėdalus, o treniruoklis nereaguoja nei į jūsų įveiktą atstumą, nei į jūsų pastangas, nei į jūsų progresą. Išmanusis treniruoklis yra tas, kuris įsimena jūsų įpročius, jūsų nuvažiuotus atstumus, stebi jūsų pažangą, ir vienaip ar kitaip į ją reaguoja, leidžia pasirinkti virtualią važiavimo aplinką, važiuoti kartu su komanda ar gauti virtualaus trenerio patarimus.
Išmanusis treniruoklis jungiasi prie kompiuterio arba telefono, kur yra kaupiami ir apdorojami duomenys apie jūsų važiavimo įpročius. Jūs galite sekti, kiek kilometrų ir kokiu greičiu nuvažiavote, kiek kalorijų sudeginote, kaip pagerėjo jūsų rezultatai nuo pirmojo važiavimo ir kt., galite užsibrėžti tam tikrus važiavimo tikslus ir sistemingai jų siekti. Galite įsivertinti savo būklę bandomojo važiavimo metu ir gauti instrukcijas apie jums rekomenduojamą krūvį bei kilometražą. Jei anksčiau, važiuodami dviračiu, naudojotės išmaniaisiais įrenginiais, fiksuojančiais, pvz. vidutinį greitį ar kilometražą, šios programėlės gali nuskaityti ir panaudoti duomenis apie ankstesnę jūsų važiavimo istoriją.
Važiavimas dviračiu yra ne vien pedalų mynimas ir pusiausvyros išlaikymas. Važiavimas dviračiu yra ypatingas potyris – tai pakilimai ir nusileidimai, besikeičiantis landšaftas, kartu su draugais patiriamas bendrumo jausmas. Naudojantis įprastu treniruokliu, žmonės kartais sako išgyvenantys disonansą, kai kūnas mina pedalus ir stengiasi judėti į priekį, o smegenys gauna signalą, kad stovima vietoje. Kad išvengtumėte šio pojūčio, galite rinktis simuliuojamą virtualią aplinką – kalnus, plentą, bekelę, miško takelius – žmogaus smegenys veikia taip, kad į simuliuojamą, virtualią aplinką reaguoja taip pat, kaip ir į tikrą. Jei treniruojantis namuose, trūksta draugijos, išmaniosios programėlės leis važiuoti kartu su kitais žmonėmis – ekrane matysite kitų, realiu laiku besitreniruojančių žmonių reprezentacijas ir jų duomenis.
Populiariausios išmaniosios programėlės yra Zwift, TrainerRoads, Elite E Training, Kenitic Fit, Rouvy, Wahoo. Išmaniųjų technologijų paskirtis yra sekti jūsų važiavimo įpročius, padėti formuluoti ir realizuoti treniruočių tikslus, pasiūlyti jums optimalią treniravimosi programą, o važiavimo patirtį padaryti kaip galima efektyvesnę ir malonesnę.
Specialiai treniruotėms su Zwift Wahoo sukūrė treniruoklį KICKR CORE Zwift One Smart, kuriame sumontuota speciali išmanioji kasetė Wahoo Zwift Click + Zwift Cog. Dviratis ant šio treniruoklio montuojamas nuėmus galinį ratą. Išmanioji kasetė bėgių perjungimą paverčia virtualiu – bėgiams perjungti naudojamas specialus mygtukas. Šią išmaniąją kasetę galite pritaikyti kitiems Wahoo treniruokliams: Wahoo KICKR V6, KICKR CORE ir KICKR MOVE.
Dar vienas dalykas, kurį vertina norintys susikurti išskirtinę važiavimo dviračiu patirtį – tai kalnų simuliatorius. Šis prietaisas leidžia simuliuoti važiavimą į įkalnes ir nuokalnes, jūs patiriate pakilimus ir nusileidimus, o važiavimo patirtis tampa dar tikroviškesnė.
Kokios dažniausiai pasitaikančios problemos ir kaip jų galima išvengti?
Kaip ir kiekvienas prietaisas, bet kuris dviračio treniruoklis kelia nedidelį foninį triukšmą. Specialus kilimėlis dviračio treniruokliui padės sušvelninti treniruoklio keliamą triukšmą ir vibracijas. Kilimėlis pagamintas iš specialios neslystančios medžiagos, todėl treniruokliui suteiks papildomo stabilumo. Jeigu jūsų kaimynai ar šeimos nariai jautrūs triukšmui, rekomenduojama rinktis Wahoo firmos treniruoklį – jie pasižymi tuo, jog veikia itin tyliai.
Naudojantis klasikiniu treniruokliu, dviračio padangoms gresia didesnis nusidėvėjimas, todėl rekomenduojama įsigyti ir naudoti specialias, treniruokliui pritaikytas padangas. Jos yra kietesnės, todėl ne taip greitai dėvisi. Papildomas bonusas – padangos sukurtos taip, kad keltų kuo mažiau triukšmo.
Dar vienas dalykas, kuris nemalonus dviratininkui ir žalingas dviračiui – tai prakaitas. Važiuojant atvirame ore, prakaitas greičiau išgaruoja, o naudojantis treniruokliu namuose, jis kaupiasi ant kūno, teka žemyn ir patenka ant dviračio. Prakaitas dėl jame esančių druskų sukelia koroziją ir yra pavojingas metalinėms dviračio dalims. Todėl, baigus sportuoti, rekomenduojama dviratį kruopščiai nuvalyti rankšluosčiu arba nuplauti – jei nenorite vargti, galite tiesiog įsigyti specialias, dviračiams skirtas apsaugas nuo prakaito. Daugiau apie dviračio priežiūrą skaitykite čia.
Jei norite papildomai apsaugoti nuo prakaito tiek dviratį, tiek save, bei patirti didesnį važiavimo komfortą – įsigykite specialų, namie besitreniruojantiems dviratininkams skirtą ventiliatorių. Jis sukurtas taip, kaip oro srovės yra nukreiptos į dviratininko kūną, ir kuo stipriau minate pedalus, tuo stipresnė į jus nukreipta oro srovė. Taip ne tik pajusite didesnį važiavimo malonumą, bet ir apsaugosite nuo prakaito – tiek dviratį, tiek save.
Dviračio treniruokliai – tam, kad oras ir kitos aplinkybės jūsų nestabdytų
Dviračio treniruokliai skirti tam, kad nei oras, nei ypatingos namų, darbo ar šeimos aplinkybės jūsų nesustabdytų. Įsigiję tinkamą treniruoklį ir jo priedus, galėsite pasirinkti optimalų fizinį krūvį, nusistatyti pageidaujamą važiavimo aplinką ir palaikyti fizinę formą neišeidami iš namų.
Važiavimas dviračiu namuose gali būti toks pat smagus ir toks pat pilnavertis, kaip ir važiavimas lauke, todėl neleiskite aplinkybėms jūsų stabdyti.
Nesvarbu kokios kategorijos dviratį Jūs turite: kalnų, gravel/krosinį, plento, hibridinį, triatlono, elektrinį, fiksuotos pavaros - jei jo ratų dydis yra 26’’-29’’ colių - Jūs galite naudotis dviračių treniruokliu.
Daugiau apie tai, kokią dviračių kategoriją rinktis skaitykite čia.