Atnaujintas 2024-02-19
Dviračiai, pagal savo paskirtį, yra skirstomi į skirtingas kategorijas – skirti sportui ir lygioms varžybų trasoms, skirti miestui ir trumpiems atstumams, kiti yra skirti bekelei ir žvyrui, dar kiti pritaikyti sudėtingoms kalnų trasoms. Atrodo, pasirinkti paprasta, tačiau realybė yra tokia – mažai kas važinėja vien tik, pvz. išskirtinai lygiu plentu. Miestas, priemiesčių keliai, kaimo žvyrkeliai ar menkai pravažinėti miško keliukai – kiekvieno maršrutai susideda iš dviejų, o kartais iš daugiau skirtingos kelio dangos variantų. Plius, prisideda polinkiai, pvz. vieniems svarbu greitis, kitiems komfortas, vieni nori lengvo važiavimo, kiti stabilumo ir agresyvumo.
Kaip pasirinkti tinkamą dviratį? Kategorijos yra tam tikri orientyrai, tačiau protingai pasirinkti galėsite tik tada, kai suprasite, kaip, kokiu pagrindu dviračiai skirstomi į kategorijas ir koks tarp jų esminis skirtumas.
Kalnų dviračiai – manevringi, aukšto pravažumo, su gera amortizacija
Lietuvoje nėra kalnų, tačiau kalnų dviračiai yra vieni populiariausių. Kodėl? Kalnų dviračiai tiesiog apibūdina tam tikrą rinkinį savybių, kurios reikalingos važiuojant sudėtingomis trasomis – dviračiai yra plačiomis padangomis su giliu protektoriumi, kurios gerai „sukimba“ su paviršiumi ir suteikia vairavimui stabilumo, pasižymi gera amortizacija, lengvai nusileidžia, jei tenka peršokti kelyje pasitaikiusią kliūtį, gerai įveikia įkalnes, nuokalnes bei sudėtingus posūkius. Šis dviratis nėra skirtas greitai ir lengvai riedėti lygiais paviršiais.
Kalnų dviračiai skirstomi į du tipus:
- Pilnos amortizacijos arba full suspension - šie dviračiai tiek priekyje, tiek gale turi įrengtas amortizuojančias šakesPilnos amortizacijos dviračiai skirti važiuoti akmenuotose, nelygiose trasose.
- Dalinės amortizacijos arba hardtail - tai „kietos uodegos“ dviračiai, kuriuose amoritizuojanti šakė įrengta tik priekinėje dalyje, Hardtail dviračiai skirti važiuoti lygesniais keliais ir leidžia lengviau išvystyti greitį.
Pavadinimas „kalnų dviratis“ yra sąlyginis, šie dviračiai kur kas universalesni ir tinka ne tik kalnams. Juos renkasi dviratininkai, kuriems tenka važinėti laukais, per purvą, žvyrą, smėlį arba gruntą, nelygiais miško takeliais ir kitur, kur reikalingas didelis pravažumas ir manevringumas. Kalnų dviračiais žmonės važinėjasi ir mieste – tie žmonės, kurie dviračiu važiuoja, pvz. į darbą, o laisvalaikiu renkasi sudėtingus maršrutus gamtoje.
Plento dviratis
Tai yra dviratis, skirtas važiuoti lygiu paviršiumi, idealiu atveju, asfaltu, ir važiuoti dideliu greičiu. Jei kalnų dviratis skirtas įveikti kliūtis ir kelio nelygumus, šturmuoti pavojingus posūkius, išlaikyti stabilumą ir tvirtą sukibimą su paviršiumi, tai plento dviračiai, priešingai – skirti išvystyti didelį greitį ir lengvai skrieti lygiu keliu. Šio dviračio padangos yra siauros, o konstrukcija tokia, kad dviratis kuo lengviau įveiktų aerodinaminį pasipriešinimą. Plento dviratis gerai, lengvai rieda, juo patogu įveikti didelius atstumus tiek lygiais užmiesčio keliais, tiek mieste.
Gravel dviračiai
Gravel dviračiai yra puikus pasirinkimas ilgoms kelionėms, suteikiantis komfortą ir stabilumą įvairiuose paviršiuose. Šie dviračiai pasižymi didesniu ratų bazės atstumu, suteikiančiu stabilumą nevienodose vietovėse.
Gravel dviračiai yra pritaikyti ilgoms distancijoms, todėl jie turi vietą įvairiems priedams: krepšiams, gertuvėms, papildomai įrangai. Vienu iš pagrindinių šių dviračių privalumų yra galimybė naudoti platesnes padangas, kurios užtikrina geresnį sukibimą ir komfortą važiuojant žvyrkeliu ar bekele. Gravel dviračiai tapo populiarūs ne tik kaip ilgų kelionių pasirinkimas, bet ir kaip universalūs miesto dviračiai, pritaikyti įvairioms aplinkybėms.
Hibridiniai dviračiai
Hibridiniai dviračiai neturi specializacijos, jie nėra pritaikyti važiuoti kažkokiu vienu konkrečiu paviršiumi ir tinkami važinėtis pačiomis įvairiausiomis trasomis ir sąlygomis. Priešingai nei kiti dviračiai, skirti bekelei, sudėtingoms gamtinėms trasoms arba lygiems asfaltuotiems keliams, šie dviračiai yra patogūs ir paprasti, tinkami visiems keliams.
Juos itin mėgsta pradedantieji ir naujokai, perkantys savo pirmą dviratį, taip pat žmonės, kuriems dviratis reikalingas nuvažiuot šen bei ten, su įvairiausiais reikalais – kartais į miestą, kartais į gamtą, kartais per gyvenvietę iki kaimyno.
Triatlono dviračiai
Triatlono dviračiai yra dviračiai, skirti sportininkams profesionalams ir mėgėjams triatlono entuziastams. Dviratis pritaikytas važiuoti lygiais, tvarkingais paviršiais, jautrus bet kokiems nelygumams, lengvai išvysto greitį ir jį palaiko, pasižymi geromis aerodinaminėmis savybėmis.
Triatlono dviratis panašus į atskiro starto varžybų dviratį, o esminis skirtumas yra vienas – sėdynę galima reguliuoti įvairiais kampais, nėra spec nuostatų, lyginant su Time Trial (atskiro starto) dviračiais. Ant triatlono dviračių galima užsidėti dviračio aksesuarus, gertuves, krepšelius, gelius ir t.t.
Elektriniai dviračiai
Elektriniai dviračiai yra atskira dviračių kategorija. Iš esmės, tai bet kurio tipo dviratis, - kalnų, plento, krosinis – tik su papildomai įrengtu elektriniu varikliu. Žmonės dažnai klausia, koks yra esminis skirtumas tarp elektrinio dviračio ir motorolerio. Skirtumas yra toks – motorolerio pagrindinė jėga yra variklis, o dviračio – dviratininko minami pedalai. Dviratyje esantis variklis yra tik papildoma pagalba, kai reikia įveikti įkalnę ir padidinti greitį siekiant išvengti kliūties, tačiau pagrindinė sąlyga – visada turi būti minami pedalai. Nustojus minti pedalus, variklis tiesiog nustoja veikti.
Sakoma, kad elektrinis dviratis yra itin demokratiškas – dabar, dviračiais ėmė naudotis daugybė žmonių, kurie anksčiau nesiryžo to daryti. Pavyzdžiui, tie, kurie iš esmės galėtų važiuoti į darbą dviračiu, bet nenori atvykti nusiplūkę, taip pat tie, kurie anksčiau nesiryžo sėsti ant dviračio dėl prasto fizinio pasirengimo, amžiaus ar sveikatos būklės. Kaip išsirinkti tinkamiausią Jums elektrinį dviratį, skaitykite čia.
Vaikiški dviračiai
Vaikiški dviračiai yra specialiai pritaikyti pagal vaikų amžių, ūgį ir važiavimo įgūdžius. Dviračių dydžiai skiriasi, pradedant nuo 12 colių ratų (tinka mažiausiems vaikams) ir baigiant 24 colių ratų dviračiais (tinka vyresniems vaikams).
Saugumas ir patogumas yra svarbiausi vaikiškų dviračių aspektai. Daugelyje modelių yra įmontuotos saugumo priemonės, pavyzdžiui, rankenų apsaugos, minkštas rėmo apvalkalas ir vaikams pritaikyti stabdžiai. Pradedantiesiems dažnai rekomenduojami dviračiai su ratų pagalbininkais, kurie padeda išmokti išlaikyti pusiausvyrą.
Kai vaikai tampa patyrę, jie gali pereiti prie didesnių dviračių, kurie gali turėti daugiau pavarų ir pažangesnes sistemas, pvz., amortizatorius. Svarbu, kad dviratis nebūtų per sunkus, nes tai gali apsunkinti vaiko kontrolę ir važiavimą.
Vaikiški dviračiai taip pat dažnai būna ryškūs ir spalvingi, su mėgstamais personažais ar temomis, kad važiavimas būtų įdomesnis. Jie yra suprojektuoti atsižvelgiant į įvairių amžiaus grupių vaikų poreikius ir gebėjimus.
BMX dviračiai
BMX dviračiai yra sukurti ekstremaliam važiavimui, ypatingai manevringi ir atsparūs. Jie yra žymiai mažesni nei standartiniai dviračiai, su trumpesne rėmo konstrukcija ir mažesniais ratais, kas suteikia aukščiausią manevringumą ir leidžia atlikti įvairius triukus arba važiuoti ekstremaliuose parkuose ir trasose. BMX dviračiai yra labai populiarūs tarp jaunimo dėl jų lankstumo ir gebėjimo prisitaikyti prie įvairių akrobatinių elementų. Jie taip pat yra lengvi, kas yra būtina atliekant oro triukus ir kitas sudėtingas manevravimo technikas.
Šie dviračiai dažniausiai naudojami freestyle BMX, BMX lenktynėse, taip pat ir gatvės ar parko važiavimui. BMX dviračių konstrukcija yra itin atspari, kad galėtų atlaikyti didelius krūvius ir smūgius, būdingus ekstremaliam važiavimui.