Dviratis, kaip ir automobilis, reikalauja priežiūros, tuo labiau, kad geras, kokybiškas, specialiai jums ir jūsų poreikiams pritaikytas dviratis yra nemaža investicija. Į ką reikia atkreipti dėmesį, kad dviratis tarnautų kaip galima ilgiau? Iš esmės yra tie patys dalykai, į kuriuos reikia atkreipti dėmesį vairuojant automobilį – palaikoma švara, tinkamai naudojami tepalai, stebima stabdžių būklė, nuolat tikrinamas oro slėgis padangose, atliekama reguliari apžiūra, keičiamos susidėvėjusios dalys ir visada, visada atkreipiamas dėmesys, jei dviratis skleidžia įtartinus garsus.
Ką reikia žinoti apie dviračių priežiūrą?
Švara – ne tik estetinis dalykas
Purvas nėra tik estetinis dalykas. Prie dviračio rėmo prilipę įvairios medžiagos, pvz. liepų lipalas, paukščių paliktos žymos ar bet koks paprasčiausias purvas chemiškai sąveikauja su dažais, jie praranda blizgesį, spalvą, vėliau gali atšokti, o tai yra pirmi žingsniai link korozijos. Purvas, patekęs tarp grandinės narelių, yra itin kenksmingas – pedalų mynimas tampa mažiau efektyvus, grandinė greičiau dėvisi.
Kaip valyti dviratį? Apipurkškite dviračio rėmo nešvarias vietas plovimo priemone, o vėliau nuvalykite šluoste, kempinėle arba specialiais šepetėliais. Stenkitės rėmo nesubraižyti. Dviračio priežiūrai skirtų priemonių rasite čia.
Nesinaudokite aukšto slėgio plovykla – tai gali pažeisti sandariklius, guolius ir kitas jautrias dalis. Prieš valydami elektrinį dviratį, išjunkite sistemą, o kad jungtys būtų apsaugotos, akumuliatorių rekomenduojama palikti rėmo viduje.
Kodėl svarbu reguliariai tikrinti slėgį padangose?
Tinkamas oro slėgis padangose turi įtakos dviračio judėjimo greičiui, stabdymo kokybei, sukibimui su kelio paviršiumi, dviratininko komfortui bei saugumui, taip pat – padangų nusidėvėjimui. Per mažas oro slėgis, laikui bėgant, gadina padangą.
Ekspertai rekomenduoja manometru tikrinti slėgį padangose prieš kiekvieną išvažiavimą, nes slėgis padangose keičiasi priklausomai nuo oro temperatūros. Rekomenduojama minimali ir maksimali slėgio norma nurodoma ant padangos šono. Kokį slėgį pasirinkti, priklauso nuo aplinkybių – nuo oro sąlygų, kelio paviršiaus, padangos dydžio ir dviratininko svorio. Lyjant lietui arba važiuojant nelygia danga, rekomenduojama slėgį šiek tiek sumažinti, o važiuojant kieta, sausa danga, pripūsti šiek tiek daugiau. Platesnėms padangoms rekomenduojama mažesnis, o siauresnėms – didesnis slėgis ir, žinoma, kuo didesnis dviratininko svoris, tuo atitinkamai didesnis ir slėgis. Rekomenduojama galinę padangą, kuriai tenka didesnis svoris, pripūsti šiek tiek daugiau.
Jei dviračio padangai pripūsti naudojatės stacionariais kompresoriais, būkite atidūs – kompresoriai sukuria didelį slėgį, o uždelsus, kamera gali sprogti.
Kodėl svarbu reguliariai tikrinti dviračio stabdžius?
Stabdžių kaladėlės dėvisi – tiek automobiliuose, tik dviračiuose
Populiariausi ir dažniausiai sutinkami dviračių stabdžiai yra taip vadinami V formos, arba V-Brake, diskiniai hidrauliniai ir diskiniai mechaniniai.
Jei jūsų dviratis su V-Brake stabdžiais, stebėkite, ar nenusidėvėjo stabdžių kaladėlės, neaprūdijo trosai, ar pats stabdis lengvai susispaudžia ir atšoka. Reguliariai tikrinkite stabdžių kaladėles. Jei kaladėlės susidėvėjo 80 proc, būtina jas pakeisti.
Diskiniai hidrauliniai stabdžiai, ilgą laiką važinėjant, tampa „minkšti“ – jei taip atsitiko, vadinasi, į stabdžių skystį pateko oro ir būtina jį pakeisti. Svarbu pasirinkti tinkamą stabdžių skystį ir atkreipti dėmesį, kad nebūtų pasibaigęs jo galiojimo laikas. Neužpilkite skysčio ant kaladėlių – jei taip nutiks, stabdžiai cyps ir praras stabdymo efektyvumą. Taip pat, neviršykite nustatyto apimties limito, antraip kaladėlės pradės trintis į stabdžių diską. Patikrinkite hidraulinių stabdžių žarneles, ar jos nėra susidėvėję. Stabdžių skystį geriausia keisti dviračių servise. Jei dviračiu važinėjate reguliariai, rekomenduojama stabdžių skystį keisti kartą per sezoną.
Diskiniai mechaniniai stabdžiai, laikui bėgant, taip pat tampa „minkšti“ – tai reiškia, kad susidėvėjo, išsitampė arba yra netinkamai sureguliuoti jų trosai. Jei su dviračiu „draugaujate“ ne pirmus metus, galite pats patempti trosą, naudodamiesi specialiu varžtu prie rankenėlės. Kitu atveju, šį klausimą nesunkiai išspręsite bet kuriame dviračių servise.
Kodėl svarbu reguliariai prižiūrėti dviračio grandinę?
Grandinė – vienas svarbiausių dviračio komponentų
Kaip tai daroma? Jums reikės šepetėlių, skudurėlio, nuriebalinimo priemonės ir tepalo. Specializuotose parduotuvėse galite įsigyti specialų grandinės valikį. Ant nešvarios grandinės užpurkškite riebalus šalinančios priemonės, palaukite 5 min, tuomet nuvalykite purvą šepetėliu. Kokybiškų grandinės valymo šepetėlių galite įsigyti čia. Tada, nupilkite vandeniu ir nuvalykite švariu skudurėliu. Nuvalę grandinę, ją sutepkite pasirinktu dviračių tepalu arba vašku. Alyva yra labiau tinkama drėgnam orui, ji sunkiau išplaunama lyjant, tačiau yra lipni ir traukia purvą. Vaškas labiau tinkamas sausam orui, prie jo mažiau kimba purvas, tačiau tokiu atveju dviračio grandinę sutepti reikės kur kas dažniau.
Pasirūpinkite, kad grandinė būtų tinkamai įtempta. Per daug įtempta grandinė turi įtakos pavarų perjungimo tikslumui, o per laisva – tiesiog krinta nuo dantračių. Grandinė išsitampo nuo susidėvėjimo, o kai ji susidėvi, svarbu ją pakeisti – kai grandinė tvarkinga, lėčiau dėvisi kitos pavarų perjungimo dalys. Grandinės nusidėvėjimui matuoti, galima įsigyti specialų raktą.
Jei dviratis triukšmauja – jis bando jums kažką pasakyti
Įsiklausykite į savo dviratį. Bet koks dviračio skleidžiamas garsas signalizuoja apie gedimą, todėl būtina atkreipti dėmesį. Girgždesys gali reikšti, kad laikas pakeisti centrinės ašies guolius. Cypiantis garsas gali signalizuoti, jog metas sutepti grandinę. Jei girgžda dviračio balnas, sutepkite jo iškyšą specialia pasta.
Techninė apžiūra – reikalinga ne tik automobiliui, bet ir dviračiui
Nesvarbu kokiu dviračiu važinėjate: kalnų (MTB), gravel, plento, hibridiniu, elektriniu, triatlono, fiksuotos pavaros ar vaikišku, kaip automobiliui, taip ir bet kokiam dviračiui reikalinga reguliari techninė apžiūra. Prieš pradedant sezoną arba jam pasibaigus, patikrinkite stabdžių kaladėles, pavarų perjungimo trosą, grandinę. Jei šios dalys yra nusidėvėję, jas pakeiskite. Patikrinkite, ar neatsilaisvino varžtai, jei reikia, juos suveržkite. Įsitikinkite, kad neūžia guoliai, o ratai nėra kreivi.
Jei kreipsitės į dviračių servisą, jūsų dviratį apžiūrės savo darbą gerai išmanantys profesionalai.