Dviratininkai galėtų pritaikyti lietuvių liaudies išmintį ir perfrazuoti patarlę „kaip pasiklosi, taip išsimiegosi“ į „kaip tepsi, taip važiuosi“. Reguliari ir rūpestinga profilaktika gali užtikrinti, kad visos dviračių dalys veiktų puikiai – tad šiame tekste pasidalinsime patarimais, kurioms dviračio dalims reikia daugiausia dėmesio, kaip rūpintis dviračiu, atsižvelgiant į tai, kokiomis sąlygomis juo naudojatės, ir kokius darbus galima atlikti patiems, o kada geriausia kreiptis į dviračių meistrą.
Dviračio profilaktika: investicija į saugumą ir sklandžias keliones
Daugiausia profilaktikos reikalaujančios dviračio dalys
Dviračio padangos
Nuo padangų priklauso važiavimo greitis, patogumas ir saugumas. Todėl jomis reikia rūpintis ypatingai atidžiai ir reguliariai. Padangų slėgį patikrinti ir pripūsti rekomenduojame prieš kiekvieną pasivažinėjimą, o bent keletą kartų per sezoną reiktų apžiūrėti padangas dėl nusidėvėjimo. Pastebėjus, kad protektorių gylis sumažėjo, padangas reikia keisti – taip apsisaugosite nuo pradūrimų ir nelaimingų atsikimų, pavyzdžiui, slydimo posūkyje. Jei jūsų dviratis yra su bekamerinėmis (tubeless) padangomis, profilaktika taip pat laikomas sandarinimo skysčio papildymas.
Dviračio stabdžiai
Stabdžių sistemos priežiūra prasideda nuo stabdžių kaladėlių būklės patikrinimo – nusidėvėjusios kaladėlės gali pailginti stabdymo kelią. Taip pat svarbu patikrinti stabdžių troselių įtempimą, o hidraulinėse stabdžių sistemose – stabdžių skysčio lygį. Jam nukritus, stabdymo galia silpnėja.
Be to, jei stabdžiai pradeda skleisti keistus garsus, tai gali reikšti, kad jie yra išsitepę. Tokiais atvejais gali pakakti nuvalyti stabdžių diskus, tačiau, nemaloniems garsams tęsiantis, gali prireikti ir išardyti stabdžius, kad galėtumėte pašalinti susikaupusį purvą nuo stabdžių kaladėlių.
Dviračio grandinė
Dviračio grandinė yra atsakinga už tai, kad jūsų mynimo galia būtų efektyviai perduota ir dviratis riedėtų greitai, todėl grandinę reikia reguliariai tepti ir valyti. Taip nušausite du zuikius vienu šūviu – užtikrinsite malonų ir efektyvų mynimą bei apsaugosite grandinę ir dviračio kasetę nuo per greito dėvėjimosi.
Net ir idealiai prižiūrint grandinę, laikui bėgant ji pamažu tempiasi, todėl kas tūkstantį numintų kilometrų rekomenduojame savo grandinę pamatuoti specialiu įrankiu. Laiku neidentifikavus išsitampymo, sumažėja mynimo efektyvumas, prastėja pavarų perjungimas, grandinė gali pradėti kristi, o tai – dažna nelaimingų atstikimų priežastis.
Pavarų perjungėjai ir kiti elementai
Prastas pavarų perjungimas, dar blogiau – nutrūkęs troselis – gali apkartinti pasivažinėjimą. Todėl verta reguliariai patikrinti visų trosų įtempimą – tai galioja, jei naudojate standartinę, o ne elektrinę bėgių sistemą. Be to, verta apžiūrėti ir mažiau pastebimus elementus, tokius kaip guoliai, švaistikliai ir ratų stebulės, kurie taip pat gali reikalauti priežiūros. Pavyzdžiui, guoliai, esantys vaire, centrinėje ašyje ir ratuose, laikui bėgant dėvisi, o nuo drėgmės ir purvo rūdija, tad ilgainiui gali sulūžti – tuomet dviratis skleidžia nepageidaujamus garsus, prastėja jo veikimas.
Dviračio priežiūra skirtingomis sąlygomis
Vieno universalaus ir teisingo būdo, kaip rūpintis dviračiu, nėra – kiekvieno dviratininko priežiūros poreikiai skiriasi. Tačiau norint išsaugoti dviračio vertę ir gerą veikimą, svarbu įvertinti savo individualią situaciją: kur, kada ir kaip dažnai važinėjate? Jei dažniau renkatės žvyrkelius, reikės dažniau valyti ir prižiūrėti grandinę bei pavarų sistemą dėl susikaupusių purvo ir dulkių. Jei nevengiate važinėti per lietų, daugiau dėmesio skirkite rėmo, guolių ir kitų metalinių komponentų apsaugai nuo rūdžių. Verta įsivertinti ir tai, kokius dviračio priežiūros darbus galite atlikti namie, o ką patikėsite profesionalams.
Dviračio priežiūros įrankiai ir priemonės
Jei dviračiai turėtų savo pirmosios pagalbos vaistinėlę, joje tikrai rastumėte tokius esminius daiktus: šešiakampių raktų komplektą, grandinės tepalą, pompą bei manometrą slėgiui matuoti. Dviračio priežiūrą pagreitins specialūs valymo įrankiai – grandinės valymo šepetėlis, universalios valymo servetėlės. Tačiau anksčiau paminėtiems dviračio priežiūros aspektams – grandinės matavimui, stabdžių kaladėlių keitimui, trosų ar guolių priežiūrai ir kt. – prireiks daugiau įrankių ir žinių. Kad prižiūrėdami dviratį jam nepakenktumėte, visuomet pirmiausia rekomenduojame pasikonsultuoti su profesionalais ar priežiūrą patikėti jiems.
Kada kreiptis į dviračių meistrą?
Nors daugelį smulkių priežiūros darbų galima atlikti savarankiškai, yra situacijų, kai verta kreiptis į dviračių meistrą. Auksinė taisyklė – profesionaliai profilaktikai dviratį nuvežti pasibaigus sezonui. Meistrai patikrins visus dviračio elementus ir kruopščiai juos išvalys, kad dviratis nesurūdytų, kol juo nesinaudosite. Jei dviratį naudojate ant treniruoklio – verta profilaktiką atlikti baigus vidaus treniruočių sezoną, nes prakaitas ir drėgmė gali kauptis dviračio komponentuose.
Profesionali priežiūra ypač svarbi, kai pastebite rimtesnius gedimus. Jei perjungiant pavaras girdite keistus garsus, jaučiate, kad stabdžių veikimas yra netolygus arba pastebite kitus pažeidimus, tuomet kita stotelė turėtų būti dviračių taisykla.
Jei šį sezoną rimtų problemų su dviračiu neturėjote, bet norite būti ramūs visą žiemą ir pavasarį išriedėti su puikiai peržiemojusiu dviračiu, verta apsvarstyti Velonovos siūlomą paslaugų derinį: profilaktika ir dviračių saugojimas. Rudenį galite atvežti savo dviratį, kurį specialistai kruopščiai patikrins, sutvarkys ir išvalys, o visą žiemą jis bus laikomas šiltai ir saugiai Velonovoje, J. Baltrušaičio g. 1, Vilnius.