Dviračių dalys – išsamus dviračių amortizatorių gidas ir profesionalų patarimai
Su gravel dviračių išpopuliarėjimu, amortizatorių aukso amžius baigėsi – jų funkciją pradėjo atlikti plačios, minkštos bekamerinės padangos. Tačiau MTB pasaulyje be amortizatoriaus – nė iš vietos. Šiandien papasakosime pagrindinius faktus apie šią svarbią dviračių dalį ir užminsime mįslę apie amortizatorių sugrįžimą.
Kas yra dviračio amortizatoriai ir kam jie reikalingi?
Amortizatoriai yra dviračio dalis, sugerianti smūgius ir padedanti stabiliai nelygiu paviršiumi. Dviračio šakėje ar gale sumontuoti amortizatoriai užtikrina komfortą, mažina juntamas vibracijas ir taip padeda stabiliau valdyti dviratį. Amortizatoriai dviračiams leidžia net ypač nelygiu paviršiumi galite važiuoti ilgą laiką ir nejausti nuovargio. Tačiau yra ir minusų – pasirinkę amortizaciją, aukojate dalį standumo, o kartu – ir jėgos, kurią perduodate dviračiui, taigi, riedate lėčiau nei „kietu“ plento dviračiu. Amortizatorius dažniausiai išvysite kalnų dviračių komplektacijose, miesto dviračiuose bei, vis dažniau, elektriniuose dviračiuose.
Pagrindiniai amortizatorių tipai
Yra keli pagrindiniai amortizatorių tipai, pritaikyti skirtingiems poreikiams ir važiavimo stiliams:
-
Priekiniai amortizatoriai sugeria smūgius, veikiančius priekinius ratus. Šių amortizatorių dėka mažėja nuovargis rankose. Juos rasite kalnų ir, kartais, miesto arba elektriniuose dviračiuose. Priekinė amortizacija gali būti pasiekta dviem būdais: šakėje įmontuotomis pneumatinėmis spyruoklėmis arba populiaresniu būdu – oro ertme.
-
Galiniai amortizatoriai užtikrina dar didesnį komfortą, nes padeda išvengti smūgių, atitenkančių jūsų kūno centrui – nugarai ir visam torsui. Yra skirtingų galinių amortizatorių technologijų, pavyzdžiui, pakaba su pneumatinėmis spyruoklėmis arba oro amortizatoriai.
-
Kiti amortizatoriai. Amortizacijos funkciją atlieka ir atskiros dalys su smūgių sugėrimu, pavyzdžiui, amortizuojantis balnelis ar balnelio iškyša, stora vairo juosta, minkštos bekamerinės padangos. Visos šios atskiros dalys gali mažinti nuovargį ant dviračio, atsirandantį nuo smūgių važiuojant nelygiais paviršiais.
Kaip pasirinkti tinkamus amortizatorius dviračiui?
Dažniausiai dviratininkai įsigyja pilnai sukomplektuotus dviračius, kur amortizacija jau pasirūpinta. Tačiau, jei planuojate savo dviratį susirinkti iš dalių, amortizatorius patariame rinktis priklausomai nuo to, kur daugiausia važiuosite.
Miesto ir hibridinių dviračių komplektacijoje dažniausiai rasite lengvus amortizatorius – tačiau absoliuti dauguma šio tipo dviračių apsieina be amortizatorių, nes yra skirti važiuoti lygia kelio danga ir neitin ilgus atstumus.
Kalnų dviračiams dažniausiai pritaikomi tvirti amortizatoriai, atlaikantys stiprius smūgius. Pažangios amortizacijos sistemos leidžia valdyti, kokio amortizacijos lygio jums reikia tam tikru metu, kad lygiu paviršiumi galėtumėte važiuoti greičiau, o prireikus kirsti ypač technišką trasą – jaustumėtės saugiau su galinga amortizacija. Kalnų dviračiai, kuriuose sumontuota tik priekinė amortizacija yra vadinami hardtail, o modeliai su priekine ir galine amortizacija – full suspension.
Elektriniai dviračiai taip pat komplektuojami su galingais amortizatoriais, nes jų svoris – didesnis, todėl ir kelio nelygumai jaučiami labiau. Pavyzdžiui, populiarusis Specialized Turbo Vado 5.0 modelis komfortą užtikrina su 80 mm eigos amortizatoriumi ir amortizuojančiu balneliu.
Gravel dviračiai. Keli gamintojai jau pristatė gravel dviračius su priekine ir galine amortizacija. Tarp šių dviračių ir Specialized Diverge STR, kurį rasite VELONOVA dviračių parduotuvėje. Ar išvysime vis daugiau gravel dviračių su amortizatoriais? Parodys laikas.
Kiti aspektai renkantis amortizatorius
Smūgių sugėrimo galimybės: oro ertmės amortizatoriai yra lengvi ir leidžia tiksliau reguliuoti kietumą, taigi, jei jums svarbu sportiniai rezultatai – ko gero, rinksitės šį amortizacijos tipą. Tačiau, jei jums svarbiausia patikimas, stabilus smūgių sugėrimas ir paprasta priežiūra – jums patiks pneumatinių spyruoklių amortizatoriai.
Reguliavimas: kaip ir užsiminėme, oro ertmės amortizatoriai leidžia nesunkiai reguliuoti kietumą ir jautrumą, kad kur reikia išloštumėte greičio, o kitur – komforto.
Medžiagos: amortizatoriams gaminti dažniausiai naudojamas aliuminis, plienas ar anglies pluoštas. Jei norite taupyti dviračio svorį, rinkitės oro ertmės amortizatorius.
Dviračių amortizatorių priežiūra ir eksploatacija
Kad amortizatoriai ilgai tarnautų, juos būtina tinkamai, svarbu – reguliariai, prižiūrėti ir eksploatuoti pagal gamintojo rekomendacijas. Laikui bėgant amortizatorių alyva praranda savo savybes dėl šilumos, purvo ir intensyvaus naudojimo, todėl reikia reguliariai ją keisti. Kitu atveju gali sumažėti veikimo efektyvumas, atsirasti neįprasti garsai, o galiausiai – amortizatoriai gali sugesti. Amortizatorių priežiūra yra atliekama dviračių servise. Savo dviračių amortizatorių profilaktikai galite užsiregistruoti ir internetu.
Oro slėgio nustatymas pagal kūno svorį
Oro amortizatoriai leidžia reguliuoti slėgį pagal dviratininko svorį, užtikrinant optimalų veikimą. Pagrindiniai žingsniai nustatant slėgį:
- Patikrinkite gamintojo rekomendacijas dėl oro slėgio.
- Su specialia amortizatorių pompa pripūskite juos pagal dviratininko svorį.
- Išbandykite, ar slėgis jums tinkamas, ir sureguliuokite slėgį pagal važiavimo sąlygas.
Pateikiame pavyzdį, kaip gali atrodyti gamintojo rekomendacijos. Jos skirsis priklausomai nuo amortizatoriaus modelio (ir amortizatoriaus eigos).
Kūno svoris (kg) |
Rekomenduojamas slėgis (PSI) |
50-60 |
80-100 |
60-70 |
100-120 |
70-80 |
120-140 |
80-90 |
140-160 |
90+ |
160+ |
Reikia pagalbos prižiūrint amortizatorių ar renkantis dviratį? Kviečiame pasikalbėti – internetu (rasite mus socialiniuose tinkluose) arba gyvai VELONOVA fizinėje parduotuvėje J. Baltrušaičio g. 1, Vilniuje.